Home » Artikelen

Teken het maar! Visualiseren als onderzoeksinstrument   

Uitgelichte afbeelding van Teken het maar! Visualiseren als onderzoeksinstrument   

Tekst credits:

Danielle Arets

Waar de een moeiteloos een stilleven tekent, lukt het de ander nauwelijks om het niveau van het tweebenige poppetje te overstijgen; los van het individuele talent kunnen we echter allemaal schetsen en tekenen. En dat zouden we vaker moeten doen, zeker in onderzoeksprojecten. Tekeningen maken zaken helder, bespreekbaar en kunnen als onderzoeksinstrument belangrijke informatie ontginnen.

Daniëlle Arets

d.arets@fontys.nl

Linkedin

Labels

Arets, D (2024) Goede Zin, lectorale rede, Fontys Hogeschool

Hubner, F (2019). Tekenen als onderzoeksmethoden; diverse perspectieven, Amsterdam University Press, Forum+, Volume 26, Issue 1

https://www.forum-online.be/en/issues/lente-2019/editoriaal

Leavy P (2018) Introduction to arts-based research. In: Leavy P (ed) Handbook of Arts-Based Research. New York: The Guilford Press, pp. 3–21.

Lyon P (2020) Using drawing in visual research: materializing the invisible. In: Pauwels L, Mannay D (eds) The Sage Handbook of Visual Research Methods. London: Sage, pp. 297–308.

Martikainen J (2019a) Social representations of teachership based on students’ and teachers’ drawings of a typical teacher. Social Psychology of Education 22(3): 579–606.

Martikainen J (2019b) Social representations of teachership based on cover images of Finnish Teacher magazine: a visual rhetoric approach. Journal of Social and Political Psychology 7(2): 890–912.

Martikainen J (2020) Visual Representations of Teachership – A Social Representation Approach. Doctoral Dissertation. Finland: University of Eastern Finland.

Martikainen, J., & Hakoköngäs, E. (2023). Drawing as a method of researching social representations. Qualitative Research, 23(4), 981-999.

McNiff S (2018) Philosophical and practical foundations of artistic inquiry. Creating paradigms, methods, and presentations based in art. In: Leavy P (ed) Handbook of Arts-Based Research. New York: The Guilford Press, pp. 22–36.