Home » Artikelen

Bepaalt journalistieke aandacht voor AI het denken in Nederland?

Uitgelichte afbeelding van Bepaalt journalistieke aandacht voor AI het denken in Nederland?

Tekst credits:

Jessy de Cooker

Beeld credits:

Jos Raijmakers

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand: hoe komt AI in de krant? Journalisten publiceren de laatste jaren steeds meer over kunstmatige intelligentie. Volgens de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid leidt dit in Nederland tot onrealistische hoop én angst voor de technologie. Wat zeggen internationale onderzoeken over de impact die een journalist kan hebben met berichtgeving over technologische ontwikkelingen en thema’s?

Jessy de Cooker

j.decooker@fontys.nl

Linkedin

Labels

Brennen, J. S., Howard, P. N., & Nielsen, R. K. (2020). “What to expect when you’re expecting   robots: Futures, expectations, and pseudo-artificial general intelligence in UK news.” Journalism, 23(1), 22-38. 

Brossard, D. (2013). “New Media Landscapes and the Science Information Consumer.” Proceedings of the National Academy of Sciences, 110 (Suppl. 3): 14096-14101. 

Fast, E., & Horvitz, E. (2017). “Long-Term Trends in the Public Perception of Artificial Intelligence.” AAAI, 963-969.

Jasanoff, S., en Kim, S-H. (2009). “Containing the Atom: Sociotechnical Imaginaries and Nuclear Power in the United States and South Korea.” Minerva 47:  119–146.

Jasanoff, S. en Kim S.-H. (2015.), Dreamscapes of Modernity. The University of Chicago Press, Chicago. 

Köstler , L., & Ossewaarde, R. (2022). “The making of AI society: AI futures frames in German political and media discourses.” AI & society, 37(1), 249-263. 

Ministerie van Economische  Zaken en Klimaat (2019). “Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie.” Via: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/beleidsnotas/2019/10/08/strategisch-actieplan-voor-artificiele-intelligentie 

Nguyen, D., Hekman, E. (2022). “The news framing of artificial intelligence: a critical exploration of how media discourses make sense of automation.” AI & Society: 1-15.